روز ولنتاین فقط و فقط مختص عاشقان هست یا خیر؟ دنیزیول

بطور کلی اگر بخواهیم توضیحی در مورد اینکه روز ولنتاین دقیقاً مربوط به چه عنوانی است. باید بگوییم با خواندن این مقاله از دنیزیول که در مورد پیشینه و معرفی روز ولنتاین و اینکه روز عشق در ایران باستان چه روزی بوده است صحبت خواهیم کرد در ادامه همراه ما باشید…


ولنتاین

روز ولنتاین که از آن با نام روز عشق نیز یاد میشود. مربوط به دوران روم باستان و دین مسیحیت و در فرهنگ کشورهای غربی از آن به عنوان روز عشق که هر ساله در روز 14 فوریه است، برگزار میشود. ولنتاین در هر کشوری مطابق با رسم و رسومات آن کشور به نحوی برگزار میشود.

سوالی که در این زمینه مطرح میشود این است که آیا روز ولنتاین در تمامی فرهنگها یا کشورها فقط مختص روز عشق است یا خیر جواب ما در این قسمت از مقاله دنیزیول این است که با توجه به قدمت و پیشینه این موضوع و یافته های بنده از روز ولنتاین. میتوان گفت در این روز نه تنها اشخاص برای عشق خود بلکه به دوستان و آشنایان خود که به آنها عشق و علاقه میورزند میتوانند با این عنوان علاقه خود را به آن فرد ابراز کنند.

بیشتر بخوانید: دلیل نامگذاری ولنتاین و7نمونه کادوی مربوط به این روز

پیشینه ولنتاین یا روز عشق در ایران باستان

در ایران باستان همانطوری که از تاریخ نگاران و باستان شناسان به جای مانده است. بعلاوه اینکه فصل های سال نام بخصوصی داشته است، بلکه روزهای سال نیز از این اسمها برخوردار بوده اند. در ما بین این نامگذاری ها روز پنجم اسفند را روز سپندارمذ یا روز عشق و عشق ورزی نامیده بودند. آنها در این روز جنشی با عنوان جشن اسفندگان برپا میکرده اند.

این جشن به زیبایی با طبیعت پیوندی معنایی دارد. دلیل اصلی برگزاری این جشنی و مراسمات مربوط به این روز این بوده است. که ایرانیان باستان دریافته بودند که چهل روز پس از شب چله، با نزدیک شدن زمین به خورشید، لایه سطحی زمین گرم میشود به همین دلیل برای سپاسگذاری یا ابراز شادمانی از این موضوع آتشی را برپا میکردند وجنشی برگزار میکردند.

ولنتاین در کشورهای مختلف چگونه است؟

روز ولنتاین

ایران

از سال 1389 در ایران تولید انواع پوستر، بروشور، جعبه و کارتهای تبلیغاتی با نمادهای قلب، گل رز قرمز به مناسب روز ولنتاین و هرگونه اطلاع رسانی در این روز را ممنوع اعلام کردند. گروهی دیگر بجای آن جشن اسفندگان را برگرفته از آیین های نیاکانمان در روز پنجم اسفندماه برگزار میکنند.

ترکیه

در ترکیه نیز تولید کنندگان گل وگیاه قبل از فرا رسیدن روز ولنتاین باید آمادگی لازم را برای ارائه محصولات خود به مناسبت این روز را داشته باشند.

فرانسه

پاریس به عنوان رمانتیک ترین شهر جهان شناخته میشود.اولین نشانه های ولنتاین در این شهر به سال 1415 برمیگردد. دوک چارلز زمانی که در زندان بود برای همسر خود نامه هایی با مضمون عاشقانه و دلتنگی میفرستاد که این نامه ها به عنوان شواهد اولیه پیدایش ولنتاین در این شهر بوده است.

این مقاله را از دست ندهید:معرفی چند برند معروف شلوار جین در ترکیه

هند

در کشور هند برگزاری جنش ولنتاین از سوی مقامات این کشور مورد انتقاد قرار گرفته است و محدودیتهایی اعمال میشود.

ایتالیا

ایتالیایی ها روز عشق را ترجیح میدهند در بهار برگزار کنند. به این دلیل که در چمن زارها با عزیزان و معشوق خود پیک نیک کنند. یکی از آداب و رسوم جالب مردم ایتالیا در گذشته در روز ولنتاین این بوده که دختران مجرد قبل از طلوع آفتاب از خواب بیدار میشدند و به دنبال همسر آینده خود میگشته اند. باور بر این است. اولین شخصی که ملاقات کنند به عنوان همسر آیندشان خواهد بود. اما امروزه این روز را با کادو و شکلات دادن به یکدیگر جشن میگیرند.

آمریکا

در آمریکای لاتین از ولنتاین به عنوان روز عشق و دوستی یاد میکنند.

فنلاند

در کشور فنلاند نیز روز ولنتاین را روز دوست، که روزی مشابه آن است را نیز جشن میگیرند.

 سخن پایانی

البته جدای از این صحبت ها و تاریخ و پیشینه روز عشق، شما برای ابراز عشق و علاقه خود به معشوقه و عزیزانتان نباید منتظر یک روز بخصوص باشید بلکه از هر فرصتی میتوانید برای ابراز علاقه استفاده کنید. به نظر بنده به هر عنوانی که شده سعی کنیم عشق و دوستی و صمیمیت و محبت را با هم نوعان خود در هر زمانی از تقویم سال بجا بیاوریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *