شلوار جین و شلوار لی چه فرقی با هم دارن؟؛ دنیزیول

علی رغم تفکر عموم شلوار جین و لی از جهت پارچه و دوخت تفاوتی با هم ندارند و شلوار هایی هستند از نوع خاص و غیر رسمی . این تبلیغات است که تفاوت شلوار جین و لی را مطرح ساخته است وگرنه تنها دو برند مشهور  شلوار هستند .

"شلوار

شلوار جین

 

“جین”، یکی از شناخته شده ترین کلمات برای مردمان روزگار ماست. عین “سلفی” و “اینستاگرام “و “اینترنت” و “پلیس‌” و “اورژانس”! غول جستجوی اینترنت (گوگل)، بیش از ۱ میلیارد و ۱۷۰ میلیون صفحه در وب بر روی این کلید واژه ایندکس کرده است.

واژه جین یا جینز از واژهٔ فرانسوی bleu de Gênes به معنی “آبی از جنوا” آمده است. جنوا (Genoa) نام شهری در ایتالیا است که معادل فرانسوی آن، ” Gênes” می‌شود.

این شلوارها ، از راحت ترین و ضخیم ترین مدلهایی است که افراد در طول روز به مناسبت های مختلف بر تن دارند. شلواری که معمولا زود کثیف نمی شود، رنگ بندی خوبی دارد و از همه مهم تر، نیاز به اتو کشیدن مکرر نداشته و جنس آن باعث می شود که بر خلاف مدلهای نخی، زود پاره نشود.
لوی استراوس (Levi Strauss) طراح این شلوار است.این شلوارها خیلی سریع محبوبیت پیدا کردند و مردم برای این شلوارهای کتانی نام لیوایز Levis را انتخاب کردند.و این شلوارها به لیوایز مشهور شد و شرکت لوی استراوس نیز این لغت را به عنوان علامت تجاری اش ثبت کرد.سال های بعد این محبوبیت ادامه پیدا کرد و چندین کمپانی تولید جین نیز به وجود آمد.سال ۱۹۸۹ فردی با نام هنری دیوید Henry David Lee کمپانی لی را تاسیس کرد.

شلوار لی

نخستین سازندگان شلوار لی آبی، ژاکوب دیویس، کالوین راجرز و لوی استراوس، خالق برند لی وایز (Levi’s) است. لوی اشتراوس، آمریکایی مهاجر آلمانی تبار است که موسس کارخانجان شلوار جین لی وایز به شمار می رود. مردی که تا آخر عمر مجرد ماند و انقلابی در سبک مد و لباس جوانان غربی از نیمه دوم قرن بیستم میلادی ایجاد کرد.

در سال ۱۸۷۲ خیاط یهودی ژاکوب دیویس دست به ابتکار جالبی زد. وی شروع به ساخت شلوارهای کار مردانه با لبه های فلزی و دکمه های فلزی برای استحکام بیشتر نمود. در حالیکه برای ارتقا کارش نیاز به یک شریک و همراه داشت و بنابراین نزد لوی استراوس مشتری شلوار های کارش رفت.

در سال ۱۸۷۳ استراوس و دیویس با ثبت اختراع و حق انحصاری برای استفاده از میخ پرچ مس برای استحکام و افزایش دوام جیب های شلوار کار با پارچه دنیم، آن دو با خرید کارخانه نساجی Amoskeag در نیو همپشایر، شروع به تولید اولین سری از شلوارهای جین ، کردند.

شلوارهای برند لی (Lee) نیز آنقدر محبوبیت پیدا کرد که اصطلاح لی بر روی همه شلوارهای جین مشهور شد.طوری که هنوز خیلی از افراد شلوار جین را شلوار لی می نامند.

کاربرد شلوار جین

تقریبا هما می دانیم که کاربرد این شلوار ، کاربردی غیر رسمی یا نیمه رسمی است . البته شما می توانید برای موقعیت های رسمی تر شلوار جین را با کت و بلوزهای رسمی ستکنید . البته برای مهمانی های شب و خیلی رسمی شلوار جین به هیچ وجه مناسب نیست. اصولا کاربرد این نوع شلوارهابرای موقعیت های غیر رسمی است . اما برای یک مهمانی عصر یا قرار غیر رسمی مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *